Blbá blondýna: Problémy se splácením proaktivně řešte, předejdete větším problémům

Blbá blondýna: Problémy se splácením proaktivně řešte, předejdete větším problémům

Tisková zpráva: O problémech se splácením nikomu neřeknu, z televize vím, co by se stalo – poslali by na mne exkurzi. Raději se svěřím kamarádce, říká Blbá Blondýna v pokračování seriálu pro spotřebitele.

Druhým dílem videa se Iva Pazderková vrací do kampaně Navigátoru bezpečného úvěru, zaměřené na „zodpovědné spotřebitele“. Aktuální díl, který nese název „Exkurze“ se soustředí na spotřebitele, kteří se potýkají s problémy se splácením úvěrů.

„Do problémů se splácením se může dostat i zodpovědný člověk. Ztráta zaměstnaní, nečekané výdaje. Rozdíl je ale v tom, jak se spotřebitel sám zachová,“ říká Zdeněk Soudný, tiskový mluvčí projektu Navigátor bezpečného úvěru. „Základním pravidlem v takovém případě je nečekat, že se problém vyřeší sám, ale naopak proaktivně oslovit poskytovatele úvěru a najít s ním společnou cestu k řešení,“ doplňuje Soudný. Podle jednoho z mnoha mýtů, které trh spotřebitelských úvěrů obestírá, úvěrové společnosti mají raději klienty neplatiče, od kterých si mohou účtovat různé sankce a poplatky. „To ale platí spíše v šedé zóně a u lichvářů. Pro ně je opravdu výhodnější mít klienta, který neplatí, a oni potom vydělávají na sankcích. V případě bezpečných poskytovatelů úvěru – tedy bank a značkových nebankovních společností – je opak pravdou. Jejich zájmem je klient, který pravidelně splácí a pokud se dostane do problémů, snaží se ve spolupráci s ním najít cestu,“ vysvětluje Soudný.

Pokud klient ztratí příjmy, nebo se dostane do jiných problémů, které mu znemožní splácení pravidelných měsíčních splátek úvěru, měl by co nejdříve navštívit společnost, u které má úvěr. Možností okamžitého řešení je několik – od přerušení splácení na určenou dobu, přes prodloužení doby splácení a tím snížení výše měsíční splátky, až například po konsolidaci úvěrů. „Díky rychlému řešení lze nejen najít řešení, ale také se minimalizuje riziko různých sankcí, či navýšení úvěru o úroky z prodlení,“ říká Zdeněk Soudný.

„Pokud už jste v problémech, více než kdy jindy platí, abyste dvakrát měřili, než začnete řezat. Rozhodně si neberte další půjčky, abyste splatili ty předchozí,“ radí Soudný. Jak dodává, zadlužení lidé často podlehnou panice a hledají pomoc u neprověřených společností. „Nevěřte, že vás cizí společnost jen tak oddluží či zbaví exekuce. Ptejte se na jejich motivaci a nechte si doložit úspěšnost jejich žadatelů u soudu. Ptejte se na zkušenosti a zkuste na internetu zjistit, zda o firmě uživatelé na nereferují jako o podvodné společnosti,“ doporučuje Soudný.

JAK POSTUPOVAT, KDYŽ MÁTE PROBLÉMY SE SPLÁCENÍM?

  1. Problém nenechávejte vyhnít, ani nedoufejte, že si ho nikdo nevšimne.
  2. Jděte za společností, která vám úvěr poskytla, popravdě jí řekněte svou situaci a společně hledejte řešení. (Bezpeční poskytovatelé úvěru budou radši, když jim budete pravidelně splácet, než když budou muset vymáhat sankce. Nevěřte, že opak je pravdou.)
  3. Dobře si promyslete, do kterého řešení půjdete. Vše si propočítejte! S úvěrovou společností jste partnery pro řešení problému.
  4. V žádném případě neřešte stávající situaci rychlou půjčkou jinde. Obvykle totiž ve spěchu a strachu uděláte chybu a narazíte na rizikového či dokonce nebezpečného poskytovatele úvěru, se kterým se později na čemkoli budete domlouvat jen obtížně.
  5. Pamatujte, že čím dříve začnete problém řešit, tím lépe. Vyhnete se tak riziku z různých sankcí či placení úroků z prodlení. Proč zbytečně zatěžovat již tak napnutý domácí rozpočet jen vlastní leností či nerozhodností?
  6. Pokud už vám na dveře zaťukali exekutoři, či vám situace připadá nezvládnutelná, nehruťte se, ale svěřte se do ruky odborníků. V ČR existuje několik neziskových organizací, které se pomoci v takových případech věnují – například Poradna při finanční tísni.