Hledání nového zaměstnání může být plné nervozity a vzrušení, ovšem je důležité, aby zájemce o práci před podáním žádosti zkontroloval, zda je životopis aktuální a správně strukturovaný. Nezáleží na tom, o jakou práci se člověk uchází. Dobře sestavený životopis je nezbytný pro odlišení se od ostatních uchazečů a zvýšení šancí na úspěch. Co je třeba zkontrolovat před nástupem do práce?
Ještě než uchazeč začne psát životopis, je třeba vzít v úvahu několik klíčových prvků. Zaprvé, jsou pro pozici, o kterou se potencionální zaměstnanec uchází, zapotřebí nějaké zvláštní dovednosti? Pokud ano, je třeba zdůraznit všechny zkušenosti, které v těchto oblastech pracovník má.
Zadruhé je třeba zkontrolovat, zda jsou v inzerátu uvedeny nějaké požadavky, například minimální úroveň kvalifikace nebo znalosti práce. Je ztrátou času i úsilí snažit se o zaměstnání, na které uchazeč nemá potřebnou kvalifikaci a zkušenosti. Personální oddělení na takové životopisy zpravidla vůbec nebere zřetel.
Jak na efektivní životopis
Nejdříve je třeba se ujistit, že je struktura životopisu správná. Je dobré začít jasně napsaným shrnutím dovedností a zkušeností, poté pokračovat vysvětlením vzdělání a případné kvalifikace.
Je důležité nezapomenout uvést současné zaměstnání, data, kdy byla pozice zastávána, a veškeré dovednosti a úspěchy, kterých bylo v této práci dosaženo. Je třeba uvést relevantní informace o kvalifikaci. Také nezapomenout uvést všechna ocenění nebo certifikáty, které zaměstnanec v minulosti získal, aby potenciální zaměstnavatel věděl, čeho je pracovník schopen.
Každý vzor životopisu musí být přizpůsoben konkrétní pracovní pozici. Není dobré předkládat stejný životopis různým zaměstnavatelům, leč naopak je na místě se ujistit, že pro každou pozici, o kterou se zaměstnanec uchází, vyzdvihl relevantní zkušenosti a praxi.
Také by měly být v životopisu zaznamenány aktuální reference. Jejich vynechání nebo uvedení starých, nerelevantních či nespolehlivých referencí může žadatele o práci stát pracovní příležitost. K vytvoření skvělých podkladů, které mohou pomoci k nové práci může posloužit i vzor životopisu stažený z internetu.
Jak se obléci na pohovor
Při pohovoru je důležité myslet na to, co si obléknout, aby člověk udělal ten správný dojem. Před pohovorem si vždy musí zaměstnanec zjistit informace o firmě a pozici, aby si udělal představu o firemní kultuře a pravidlech oblékání.
Na pracovních pohovorech se obvykle očekává obchodní oblečení, ovšem všeho s mírou a selským rozumem. Není potřeba chodit na schůzku s personalistou v obleku, pokud se člověk uchází o místo skladníka nebo mechanika. Je třeba věnovat čas tomu, aby oblečení vypadalo upraveně, čistě a pečlivě, aby žadatel působil profesionálně a uhlazeně.
U obchodnějších pozic, je třeba začít vhodným oblekem nebo společenskými kalhotami a sakem. Pro oblek je lepší volit neutrální barvu, například námořnickou, šedou nebo černou. K obleku vypadá dobře košile, která je k dispozici v různých barvách, například v bílé, krémové, či pastelových nebo tlumených odstínech.
Zejména u žen je lepší se vyvarovat příliš velkého množství šperků nebo doplňků, protože odvádějí pozornost od profesionální image. Také je třeba nezapomenout si vyleštit boty, aby byl vzhled kompletní. Zkrátka dbát na to, aby účes a make-up byly upravené a profesionální.
Je doporučeno dávat pozor na vůně. Vždy je lepší se snažit vyhnout příliš silným parfémům. Portfolio nebo životopis by žadatel měl mít v diskrétní a profesionálně vypadající tašce. Zároveň je však třeba, aby se žadatel cítil pohodlně.
Před nástupem do nové práce
Co je třeba udělat před nástupem do nového zaměstnání, pokud je pravděpodobné, že bude zaměstnanec vybrán na danou pozici? Před nástupem do nové práce je nezbytné podniknout určité kroky, aby vše proběhlo hladce.
Za prvé je třeba se ujistit, že zaměstnanec rozumí své pracovní roli. To zahrnuje přečtení všech popisů práce nebo podmínek, které jsou s danou pozicí spojeny, a pochopení toho, co se od zaměstnance očekává.
Také by měl mít člověk aspirující na danou pracovní pozici potřebná oprávnění a kvalifikaci pro tuto práci. Je tedy třeba si zjistit, jaké kvalifikace zaměstnavatel od zaměstnance požaduje, případně zda firma nabízí možnost školení a doplnění si kvalifikace v průběhu zaměstnání.
To samé platí i pro evidenci docházky. Vždy je lepší si předem zjistit, jakým způsobem se evidence docházky provádí a jaké jsou požadavky zaměstnavatele v tomto ohledu.
Nebude od věci zjistit, jaké benefity a zaměstnanecké výhody zaměstnavatel nabízí. Také je na místě se obeznámit se mzdou, která zaměstnanci bude náležet za vykonanou práci. Vždy je na pohovorech potřeba myslet na to, že pro uzavření pracovní smlouvy musejí být obě strany. I pracovník má právo se rozhodnout, zda mu bude nové pracovní místo vyhovovat, či nikoliv.
Užitečnou informací je pro budoucího zaměstnance to, zda zaměstnavatel nabízí možnost lékařských prohlídek. To je důležitá informace, zejména pokud si pracovník potřebuje vzít zdravotní volno. K tomuto účelu nabízejí některé firmy takzvané sickdays, které slouží k tomu, aby si zaměstnanec vzal volno, pokud se necítí dobře. Pokud je potřeba zajít k lékaři, může se také hodit vzor propustky k lékaři.
Zaměstnavatel může nabízet pojistné krytí nebo jiné výhody, proto se na ně nesmí zaměstnanec zapomenout před nástupem do práce přeptat. U vyšších pozic bývá možnost služebního automobilu, počítače nebo telefonu.
Nejčastější benefity v zaměstnání
Stále více firem a zaměstnavatelů nabízí mnoho atraktivních benefitů. Některé mohou být k dispozici již při nástupu do práce a další například až po zkušební době. Mezi nejčastější benefity patří:
- příspěvek na stravování a volnočasové aktivity
- mobilní telefon
- vzdělávací kurzy
- příspěvek na důchodové a zdravotní pojištění
- flexibilní pracovní doba
- dny dovolené navíc
- služební auto i pro soukromé účely
- Multisport karta
Zaměstnanci mohou mít nárok i na další výhody, jako je přístup do zařízení péče o děti na pracovišti nebo slevy a odměny. Tyto druhy benefitů mohou přinést velké pohodlí a úspory.
Kromě toho mohou společnosti poskytnout zaměstnancům přístup ke svým firemním programům dobré pohody, které mohou nabízet množství aktivit a podpory určené k tomu, aby zaměstnancům pomohly udržet si zdravý a spokojený životní styl.
Zaměstnancům mohou být k dispozici také pracovní výhody a bonusové programy, které poskytují možnost získat další příjem nebo hmotné odměny. Obvykle jsou tyto bonusy založeny na dosažení předem stanovených cílů nebo splnění určité škály úkolů.