Reakce na článek „Jaký je rub a líc nebankovního sektoru“

Reakce na článek „Jaký je rub a líc nebankovního sektoru“

Tisková zpráva: Dne 21. 5. 2014 jste na internetových stránkách Haló novin publikovali článek „Jaký je rub a líc nebankovního sektoru“. Vzhledem k tomu, že náš projekt se již několik let snaží pomáhat spotřebitelům v oblasti zodpovědného úvěrování, vítáme každou pomoc v podobě osvěty, vysvětlování a informování spotřebitelů. Bohužel musím konstatovat, že rozhovor, který byl publikován, je pro spotřebitele až nebezpečný, když uvádí několik vyložených nepravd a zavádějících informací.

Je pravdou, že Češi stále na nebankovní sektor pohlíží často s despektem, a to mnohdy neoprávněně. I my se snažíme vysvětlovat, že takzvané značkové nebankovní společnosti jsou dnes mnohdy výrazně bezpečnější a také levnější, než klasické „kamenné banky“, a také pomáháme spotřebitelům vysvětlit, jak se mají bránit, jak vybírat bezpečného poskytovatele spotřebitelského úvěru a čemu se naopak vyhýbat. Bohužel uvedený rozhovor je pravým opakem takového snažení. Což překvapí o to více u Haló novin, které se hlásí k levicově orientované politické straně, u které by člověk čekal ochranu spotřebitelů na prvním místě.

Za zásadní a nutný k hlasitému nesouhlasu a reakci je odstavec: 

„Protože hodně našich klientů se nachází v nějakých úvěrových registrech, mají v nich nějaké negativní hodnocení nebo dokonce je na ně uvalena i exekuce, mají nejrůznější problémy, kdy se jim nedaří stabilně vycházet s příjmem. Naším hlavním kritériem je slušná domácnost, abychom se nebáli tomu člověku půjčit. Samozřejmě naše podnikání je rizikové, protože nevyžadujeme ručitele, žádnou zástavu ani směnku.“

Společnost, která se chlubí tím, že půjčí i spotřebitelům, kteří jsou ve finanční tísni, mají problémy se splácením stávajících závazků a jsou proto v registrech – takovou společnost je nutné označit jako nebezpečnou, která se nechová ke spotřebitelům zodpovědně. A její inzerování formou redakčního rozhovoru je z hlediska práce novináře selháním.

Předně – registry jsou ochranou nejen pro poskytovatele úvěrů, ale také (či především) pro samotné spotřebitele. Jsou jakousi pojistkou, že spotřebitel nebude vytloukat klín klínem, že si nebude půjčovat tehdy, pokud je zřejmé, že nebude schopen své závazky plnit. Právě kdyby všechny společnosti respektovaly a využívaly služeb registrů, pak by spotřebitelé měli dokonalou ochranu. Fakt, že existují společnosti, které registry odmítají a naopak lákají spotřebitele na to, že jich nevyužívají, vedou u spotřebitelů k takzvaným dluhovým spirálám, které končí velmi nedobře.

Navádět čtenáře, aby podobných společností využívali, podávat jim podobné informace, je stejné, jako přesvědčovat je o tom, že nejlepší cestou k vyřešení problémů je dostatek prášků na spaní a tvrdý alkohol.

Vážený pane šéfredaktore, přeji Vám, abyste příště při výběru osob, které se k podobným problémům vyjadřují, měli více štěstí, a aby vámi uváděné informace byly pro vaše čtenáře spíše k užitku, než rizikové a nebezpečné.

Pokud o některé z takových informací budete mít zájem, najdete je na stránkách našeho projektu www.navigatoruveru.cz, nebo využijte informací, které pravidelně zasíláme. Pro Vaši informaci například přikládám plakátek, který popisuje, jak se pozná klasický lichvář. Můžete se sám pokusit určit, kolik podobných faktorů najdete v uvedeném rozhovoru.

Reakce na rozhovor, publikovaný zpravodajským serverem Haló noviny (v jejich on-line verzi).